Komunikat Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego do właścicieli i zarządców placów zabaw
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego przypomina właścicielom i zarządcom obiektów budowlanych o ustawowym obowiązku zapewnienia stałego bezpieczeństwa użytkowania miejsc przeznaczonych do rekreacji, w szczególności placów zabaw.
Obowiązek ten wynika z ustawy – Prawo budowlane.
Zgodnie z art. 61 pkt 1 tej ustawy właściciele i zarządcy obiektów budowlanych są zobowiązani do ich właściwego utrzymania i użytkowania, zgodnie z zasadami określonymi w art. 5 ust. 2.
Obiekt budowlany należy użytkować:
- zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska,
- utrzymując go w należytym stanie technicznym i estetycznym,
- zapobiegając nadmiernemu pogorszeniu jego właściwości użytkowych oraz sprawności technicznej.
Co obejmuje obowiązek utrzymania?
Obiektami budowlanymi są również obiekty małej architektury służące codziennej rekreacji, takie jak:
- piaskownice,
- huśtawki,
- drabinki,
- karuzele,
- bramki,
- urządzenia wspinaczkowe,
- zjeżdżalnie.
Utrzymanie tych urządzeń w należytym stanie technicznym wymaga:
- regularnego wykonywania napraw i remontów,
- bieżącej kontroli pod względem bezpieczeństwa użytkowania.
Na integracyjnych placach zabaw należy dodatkowo zwracać szczególną uwagę na prawidłowe użytkowanie urządzeń przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.
Konsekwencje niewywiązania się z obowiązków
Naruszenie obowiązków, o których mowa w niniejszym komunikacie, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
Standardy bezpieczeństwa
Szczegółowe wymagania dotyczące urządzeń rekreacyjnych, ich bezpiecznego montażu oraz eksploatacji określają Polskie Normy z grupy PN-EN 1176:
- PN-EN 1176-2+AC:2020-01 – Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie. Część 2: Dodatkowe szczegółowe wymagania bezpieczeństwa i metody badań huśtawek.
- PN-EN 1176-7:2020-09 – Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie. Część 7: Wytyczne dotyczące montażu, kontroli, konserwacji i eksploatacji.
Wyświetlono: 1190