Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Przypominamy, że do 30 czerwca 2022 roku każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków posiadane źródło ciepła. |
Zachęcamy do korzystania z formy elektronicznej, przy użyciu profilu zaufanego pod linkiem
Deklaracje w formie papierowej są dostępne pod linkami:
- Dla budynków i lokali mieszkalnych składa się deklarację A
https://www.gunb.gov.pl/sites/default/files/pliki/dokumenty/deklaracja-a-03.11.2021.pdf?572 - Dla budynków pozostałych deklarację B
https://www.gunb.gov.pl/sites/default/files/pliki/dokumenty/deklaracja-b-03.11.2021.pdf?236
Więcej informacji na temat Centralnej ewidencji emisyjności budynków znajdą Państwo na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego
https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow
Złożenie deklaracji jest obowiązkowe.
Zgodnie z informacją otrzymaną od Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, który jest odpowiedzialny za stworzenie bazy Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), od 01 lipca 2021 r. każdy właściciel lub zarządca budynku będzie zobowiązany do złożenia deklaracji do CEEB w terminach:
- 12 miesięcy dla budynków, które już istnieją,
- 14 dni dla nowopowstałych budynków.
Celem stworzenia centralnej bazy jest:
- poprawa jakości powietrza
- likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń emisji substancji powodujących smog.
CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców. Dzięki szczegółowym danym o budynkach będziemy wiedzieć o wiele więcej na temat sytuacji w mieszkalnictwie. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku.
Szczegółowe informacje na temat CEEB znajdują Państwo na stronie internetowej https://www.gunb.gov.pl
Deklaracja dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw
Dentralną Ewidencję Emisyjności Budynków (dalej zwaną CEEB) utworzono na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. z 2021 r., poz. 554) oraz nałożono nowe obowiązki na właścicieli lub zarządzających budynkami lub lokalami.
Każdy właściciel lub zarządca budynku lub lokalu będzie zobowiązany do złożenia w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) deklaracji o użytkowanych źródłach ciepła i spalania paliw. Dotyczy to zarówno domów mieszkalnych, jak i budynków użyteczności publicznej i lokali usługowych.
Jakie informacje będzie zawierała deklaracja?
Deklaracja będzie zawierała takie informacje jak:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
- adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
- informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
- numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
- adres e-mail (opcjonalnie).
Kogo dotyczy deklaracja?
Każdego właściciela lub zarządcę budynku lub lokalu, który posiada źródło ciepła o mocy do 1 MW.
Kiedy składać deklarację?
Od 1 lipca 2021 r.
Dla nowopowstałych budynków termin ten będzie wynosił 14 dni
Dla budynków, które już istnieją właściciel lub zarządca będzie miał 12 miesięcy czyli do 30 czerwca 2022 r.
Jak można złożyć deklarację?
- W formie elektronicznej, czyli przez Internet – preferowany sposób, którego funkcjonalność umożliwi proste i szybkie wypełnienie dokumentu dostępny pod adresem https://zone.gunb.gov.pl . Możliwość składania deklaracji w sposób cyfrowy będzie wdrażane zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa. Sposobem uwierzytelnienia będzie Profil Zaufany, E-dowód oraz podpis kwalifikowany.
- W formie papierowej – wypełniony dokument można będzie wysłać listem albo złożyć osobiście w Urzędzie. W przypadku umiejscowienia budynku na terenie gminy Pelplin deklarację pisemną należy złożyć do Urzędu Miasta i Gminy Pelplin ul. Plac Grunwaldzki 4, 83-130 Pelplin, w godzinach pracy urzędu.
Uwaga obowiązek złożenia deklaracji jest nałożony ustawowo i za jego niewypełnienie w terminie grozi grzywna!
Wszelkie informacje publikowane są na stronie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq.
Wszelkie pytania w tej sprawie należy kierować DO PRZEDSTAWICIELI GŁÓWNEGO INSPEKTORA NADZORU BUDOWLANEGO e-mail info-ceeb@gunb.gov.pl, tel. (22) 661-94-54.
Pliki do pobrania w formacie pdf.
Deklaracja A
Deklaracja B