Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Kluczowym elementem Programu CPK, mającego na celu stworzenie nowoczesnego, zintegrowanego systemu transportowego kraju są inwestycje w rozbudowę infrastruktury kolejowej:
- węzeł kolejowy zintegrowany z nowym lotniskiem centralnym CPK,
- krajowa sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP),
- połączenia dalekobieżne i regionalne, mające na celu znaczące poprawienie dostępu do nowoczesnej komunikacji zbiorowej obszarów wykluczonych transportowo.
Zgodnie z dostępnymi materiałami na stronie internetowej CPK projektowana linia kolejowa w wariancie oznaczonym numerem 8, na odcinku Lipno-Gdańsk przebiega przez teren Gminy Pelplin.
Firma Transprojekt Gdański Sp. z o. o. wraz z firmą „Infra – Centrum Doradztwa” Sp. z o. o. realizuje na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk”.
Celem opracowania jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji, która pozwoli na ustalenie kształtu, przebiegu oraz istotnych parametrów dla projektowanej linii kolejowej. Opracowanie uwzględniać będzie wytyczne techniczne, środowiskowe i społeczne, a także obowiązujące standardy krajowe oraz unijne. Powstałe opracowanie będzie podstawą do dalszych prac projektowych, w których uszczegółowione zostaną rozwiązania techniczne dla wszystkich obiektów na linii kolejowej oraz w jej bezpośrednim otoczeniu.
Ogłoszenie wariantu inwestorskiego, czyli wariantu rekomendowanego do realizacji przedmiotowej inwestycji planowane jest w IV kwartale 2024 r.
Więcej informacji: https://www.cpk.pl/pl/
Przebieg wariantów linii kolejowej:
https://stes-lip-gdn-mapa.geopartner.com.pl/map
Poniżej prezentujemy dokumenty odzwierciedlające stanowisko Starosty Tczewskiego oraz Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin w kwestii planowanej do realizacji inwestycji:
- Stanowisko Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin – ankieta,
- Stanowisko Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin – pismo,
- Wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin o odstąpienie od inwestycji – pismo,
- Stanowisko wspólne przekazane przez Starostę – pismo,
- Korespondencja w sprawie odwiertów – pismo 1, pismo 2.
- Odpowiedź CPK na wniosek Burmistrza MiG Pelplin o odstąpienie od inwestycji –
- Pismo Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin z dnia 28.11.2024 do CPK
- Odp. CPK na pismo z dnia 28.11.2024
- Pismo od CPK z dnia 02.09.2025