Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin

Burmistrz Miasta i Gminy Pelplin informuje

iż z dniem 1 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego gruntówzabudowanych na cele mieszkaniowej z mocy prawa przekształca się w prawo własności tych gruntów (ustawa z dnia 20 lipca 2018 r., o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów – Dz. U. z 2018 r. poz. 1716 ze zm.).

Za grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:

- mieszkalnymi jednorodzinnymi lub

- mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub

- nieruchomości w/w wraz z budynkami gospodarczymi, garażami i innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.

Podstawą ujawnienia własności gruntów w Księdze Wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków stanowić będzie zaświadczenie wydane przez Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin.

Zaświadczenia z urzędu zostaną wystawione nie później niż w terminie 12 miesięcy
od dnia przekształcenia tj. do 31 grudnia 2019 roku (bez opłaty skarbowej)
.

W przypadku złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia przez właściciela opłata skarbowa wynosi 50 złotych, a termin wydania zaświadczenia wynosi 4 m-ce od dnia otrzymania wniosku.

Burmistrz doręcza zaświadczenie dotychczasowym użytkownikom wieczystym oraz do Sądu Rejonowego w Tczewie, w terminie 14 dni od dnia jego wydania. Sąd dokonuje z urzędu wpisu własności gruntu oraz wpisu w dziale III księgi wieczystej roszczenia Gminy o opłatę.
Za dokonanie wpisów w księdze wieczystej nie uiszcza się opłat sądowych.

Opłata z tytułu przekształcenia wnoszona jest przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia w terminie do dnia 31 marca każdego roku.

Opłatę należną za rok 2019 za przekształcenie wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020 r.

Właściciel gruntu  w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty (20 lat) może zgłosić na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa).

Od wniosku o wykreślenie wpisu roszczenia Gminy w dziale III Księgi Wieczystej pobiera się opłatę stałą w wysokości:

- 250 zł – w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej;

- 75 zł – w pozostałych przypadkach.

Zgodnie z Uchwałą nr III/31/18 Rady Miejskiej w Pelplinie z dnia 21 grudnia 2018 r., właściwy organ udziela 70 % bonifikaty od opłaty jednorazowej, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona na cele mieszkaniowe lub wykorzystywana na te cele, pod warunkiem zgłoszenia przez osoby zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r., oraz wniesienia tej opłaty w terminie do dnia 29 lutego 2020 r.

Dodatkowych informacji można uzyskać w Urzędzie Miasta i Gminy w Pelplinie,
Pl. Grunwaldzki 4, II piętro, pokój nr 24, tel. 58 536-12-61 wew. 12.

 

Wniosek o udzielenie bonifikaty z tytułu wniesienia jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dostępny jest w Urzędzie Miasta i Gminy Pelplin (II piętro, pok. nr 24) oraz na stronie internetowej.

                                                                                   Burmistrza Miasta i Gminy Pelplin

/Mirosław Chyła/

Wyświetlono: 347

Pobierz PDF

Załączniki

Mogą Cię również zainteresować