Tymczasowy profil zaufany
Profil Zaufany, to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu załatwisz sprawy urzędowe przez internet. Jeśli chcesz go uzyskać bez wychodzenia z domu, a nie możesz założyć profilu zaufanego, załóż tymczasowy profil zaufany. Aby go potwierdzić, wystarczy rozmowa wideo z urzędnikiem.
Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Za jego pomocą zalogujesz się do wielu portali, które udostępniają usługi dla obywateli w internecie i podpiszesz dokumenty elektroniczne.
Co musisz przygotować do złożenia wniosku
- Nazwę użytkownika i hasło. Ustalasz je samodzielnie. Pamiętaj, że nazwy użytkownika nie możesz później zmienić – ustalasz ją raz na zawsze.
- Dane do kontaktu: adres e-mail i numer telefonu komórkowego.
- Telefon komórkowy, którego numer podajesz we wniosku.
Co musisz zrobić
1. Wniosek o tymczasowy profil zaufany dostępny jest pod adresem: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage
2. Wypełni wszystkie obowiązkowe pola formularza rejestrującego.
3. Potwierdź wysłanie wniosku. Na podany numer telefonu dostaniesz kod autoryzacyjny. Wpisz go w odpowiednie pole i kliknij DALEJ.
4. Na podany adres e-mail dostaniesz 2 wiadomości:
- potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany,
- potwierdzenie wysłania wniosku. Znajdziesz w nim również numer wniosku, który będzie ci potrzebny, aby rozpocząć rozmowę z urzędnikiem. Nikomu nie podawaj tego numeru
5. Czekaj na telefon od urzędnika.
Na rozmowę z urzędnikiem będziesz czekać kilka dni. W wyjątkowych sytuacjach możesz czekać dłużej – jeśli na przykład do ministerstwa wpłynie bardzo dużo wniosków w tym samym czasie.
Jeśli rozmowa z urzędnikiem przebiegnie pomyślnie i dane zawarte w okazanym dokumencie tożsamości zostaną poprawnie zweryfikowane, twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony od razu.
Co musisz przygotować do rozmowy z urzędnikiem
- Numer wniosku – dostaniesz go w e-mailu z potwierdzeniem wysłania wniosku (nie podawaj tego numeru urzędnikowi, to urzędnik ma ci podać ten numer w rozmowie telefonicznej, a ty sprawdzisz, czy numer się zgadza),
- Ważny dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport. Uwaga! Paszportu może użyć tylko osoba, która ma lub miała polski dowód osobisty. Urzędnik musi porównać osobę, którą widzi, ze zdjęciem z Rejestru Dowodów Osobistych,
- Urządzenie z dostępem do internetu, wyposażone w kamerę i mikrofon. Może to być tablet, telefon, komputer stacjonarny lub laptop. Na tym urządzeniu musi działać aplikacja do rozmowy wideo, wskazana przez ciebie we wniosku.
Masz 2 możliwości (obie aplikacje są dostępne za darmo).
- Skype,
- Microsoft Teams.
Jak przebiega rozmowa z urzędnikiem
- Czekaj na telefon od urzędnika w wybranym we wniosku zakresie godzin. Urzędnik do ciebie zadzwoni i poda ci numer twojego wniosku. Sprawdź, czy numer się zgadza z numerem przesłanym do ciebie w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
- Urzędnik wyśle na twój adres e-mail link do rozmowy wideo. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji, wskazanej przez ciebie we wniosku. Kliknij przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo przycisk Zadzwoń).
- Urzędnik poprosi cię o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi ci zasady korzystania z Profilu i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
- Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu dostaniesz na swój adres e-mail.
Jeśli masz pytania lub wątpliwości w sprawie Profilu Zaufanego zadzwoń lub napisz:
tel. 42 253 54 50, e-mail pz-pomoc@coi.gov.pl. Infolinia dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-18.00.
Wyświetlono: 1220