cover photo Inwentaryzacja Azbestu

Inwentaryzacja Azbestu – dla właścicieli posiadających azbest na nieruchomości

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań  w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, obowiązkiem właścicieli  i zarządców przy użytkowaniu obiektów, urządzeń instalacji i innych miejsc zawierających azbest jest dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury.

Termin zakończenia usuwania azbestu na terytorium Polski określono na rok 2032.

Wykorzystujący wyroby azbestowe sporządza informację o wyrobach zawierających azbest w dwóch egzemplarzach:

  • osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informację odpowiednio wójtowi/burmistrzowi;
  • pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację w formie pisemnej marszałkowi województwa.

Drugi egzemplarz należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.

Uaktualnioną informację należy składać corocznie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia. 

Ponadto właściciel, zarządca lub użytkownik nieruchomości, obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest jest zobowiązany do przeprowadzenia kontroli stanu tych wyrobów w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Wzory dokumentów w załącznikach.

Ocenę tę sporządza się w celu kwalifikacji wyrobów azbestowych do dalszego użytkowania lub usunięcia oraz określenia stopnia pilności podjęcia działań naprawczych. Ocena jest sporządzana na formularzu, który stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest w jednym egzemplarzu.

Można również:

  • złożyć wniosek w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Pelplin - I piętro budynku przy ul. Pl. Grunwaldzki 4,
  • przesłać pocztą na adres: Urząd Miasta i Gminy Pelplin, Pl. Grunwaldzki 4, 83-130 Pelplin,
  • przesłać drogą elektroniczną na adres: urzad@pelplin.pl

W przypadku utylizacji wyrobów zawierających azbest z własnych środków w ostatnich 2 latach, należy przedłożyć do Urzędu Miasta i Gminy Pelplin Kartę Przekazania Odpadu, celem dokonania aktualizacji w systemie „Baza Azbestowa”.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 58 536 12 61 wew. 25 lub w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Pelplin przy ul. Pl. Grunwaldzki 4 w Pelplinie, pokój nr 26.

Wyświetlono: 510

Pobierz PDF

Załączniki

Mogą Cię również zainteresować