projekt_plakat_.jpg [6000x4000]

NAZWA PROJEKTU: Kompetencje i umiejętności drogowskazem do sukcesu w przyszłości

 

OPIS PROJEKTU

"Kompetencje i umiejętności drogowskazem do sukcesu w przyszłości" to projekt realizowany przez Gminę Pelplin we współpracy z Centrum Edukacyjnym "IDEA" z Krakowa, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt zakłada wszechstronne wsparcie uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych Gminy Pelplin, które osiągnęły wyniki egzaminów poniżej średniej wojewódzkiej. Realizacja działań planowana jest w okresie od  września 2024 roku do czerwca 2026 roku, obejmując 811 uczniów oraz 108 nauczycieli. Projekt odpowiada kompleksowo na zdiagnozowane potrzeby i problemy edukacyjne w Gminie Pelplin, zapewniając wsparcie na wielu poziomach systemu edukacyjnego.

GŁÓWNE DZIAŁANIA PROJEKTOWE

Projekt ma na celu wsparcie uczniów i nauczycieli poprzez podniesienie jakości edukacji oraz rozwój kluczowych kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy. Skierowany jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół objętych działaniem, niezależnie od ich cech osobistych czy społecznych. Realizacja projektu opiera się na przeprowadzonej diagnozie potrzeb i obejmuje sześć kluczowych zadań, które w kompleksowy sposób odpowiadają na zidentyfikowane problemy i wyzwania.

  1. Zajęcia w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych, ukierunkowane na podniesienie jakości edukacji, obejmujące poszerzenie oferty zajęć z wykorzystaniem potencjału pracodawców i ich organizacji oraz instytucji systemu oświaty
    • W ramach tego zadania zorganizowane zostaną zajęcia wykraczające poza podstawę programową, takie jak robotyka, programowanie, obsługa dronów, zastosowanie sztucznej inteligencji, eksperymenty naukowe oraz warsztaty ekologiczne. Dodatkowo planowane są zajęcia związane z budowaniem kociewskiej tożsamości regionalnej i doradztwem zawodowym, realizowane z wykorzystaniem zasobów lokalnych pracodawców i instytucji oświatowych. Zakupione zostaną nowoczesne pomoce dydaktyczne, w tym narzędzia do programowania, drony i sprzęt do eksperymentów. Celem jest rozwój kompetencji kluczowych, takich jak umiejętności techniczne, myślenie analityczne, świadomość ekologiczna i zdolność do podejmowania decyzji zawodowych.
  2. Zajęcia rozwijające kompetencje i umiejętności społeczne
    • Celem zadania jest rozwój umiejętności społecznych uczniów poprzez zajęcia skoncentrowane na współpracy, samodzielności i kreatywności. W programie znajdą się zajęcia rozwijające: umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne (w tym pierwsza pomoc), inicjatywność i przedsiębiorczość oraz kreatywność i współpracę w grupie. Metody pracy dostosowane będą do wieku uczestników i prowadzone częściowo przez zabawę i zajmujące ćwiczenia, co wspomoże rozwój dzieci w sferze: ruchowej, społecznej i interpersonalnie. W wyniku tych zajęć uczniowie nauczą się lepiej radzić sobie w codziennych wyzwaniach, zarówno w szkole, jak i poza nią.
  3. Zajęcia wyrównawcze z przedmiotów egzaminacyjnych
    • Zajęcia wyrównawcze będą ukierunkowane na poprawę wyników z matematyki, języka polskiego i języka angielskiego, przedmiotów kluczowych w egzaminach ósmoklasisty. Zajęcia te będą organizowane w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby uczniów (słabe wyniki egzaminów, poniżej średniej wojewódzkiej we wszystkich szkołach biorących udział w projekcie). Dodatkowe lekcje pomogą nadrobić zaległości oraz przygotować uczniów do egzaminów ósmoklasisty. Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli szkolnych w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczestników.
  4. Wsparcie kadry systemu oświaty w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, realizacji zindywidualizowanego procesu kształcenia, wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych oraz stosowania aktywizujących metod i technik nauczania
    • Zadanie obejmuje organizację szkoleń dla nauczycieli, które mają podnieść ich kwalifikacje i dostosować metody nauczania do współczesnych wymagań edukacyjnych. Zaplanowano szkolenia dla kadry dydaktycznej, które przenikają się z treściami zajęć dla uczniów. Szkolenia obejmują posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (TIK), w tym wykorzystanie e-podręczników i e-zasobów dydaktycznych. Nauczyciele będą doskonalić umiejętności związane z rozwijaniem u uczniów kompetencji kluczowych, takich jak kreatywność, innowacyjność i praca zespołowa. Zajęcia będą również dotyczyć wykorzystywania metod eksperymentalnych i badawczych, sztucznej inteligencji, druku 3D oraz metod zapamiętywania i technik efektywnego uczenia się. Ponadto, zaplanowano szkolenia z zakresu zielonych kompetencji, rozwiązywania konfliktów, zarządzania w pracy z uczniem i rodzicem, a także wspierania postaw liderskich wśród uczniów. Celem tych szkoleń jest podniesienie jakości nauczania oraz przygotowanie nauczycieli do efektywnego realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia.
  5. Uzupełnienie narzędzi dydaktycznych w celu realizacji projektu
    • W ramach projektu zaplanowano zakup nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, aby poprawić jakość zajęć i zniwelować braki w wyposażeniu szkół, wynikające ze zużycia dotychczasowego sprzętu. Zakupy obejmą m.in. pracownie terminalowe, monitory multimedialne, interaktywne plansze przyrodnicze, multimedialne pracownie przedmiotowe oraz specjalistyczne laboratoria biologiczne, chemiczne, fizyczne i tematyczne (np. związane z energetyką czy ekosystemami). Dodatkowo szkoły otrzymają zestawy do zajęć z dronami oraz roboty edukacyjne do wczesnoszkolnego nauczania. Zakupy te umożliwią realizację zadań projektowych na wysokim poziomie oraz poprawią trwałość rezultatów, ponieważ sprzęt będzie wykorzystywany również po zakończeniu projektu.
  6. Koszty pośrednie
    • Zadanie obejmuje działania wspierające realizację projektu poprzez szeroko pojęte działania informacyjno-promocyjne oraz organizacyjne. Realizowane będą między innymi kampanie informacyjne na stronach internetowych, spotkania w szkołach oraz dystrybucję materiałów promocyjnych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Koszty pośrednie obejmą proces rekrutacji uczestników, w tym punkt rekrutacyjny, infolinię i pracę Komisji Rekrutacyjnej. Działania te uzupełni zarządzanie projektem, obejmujące monitorowanie postępów, rozliczanie oraz wdrażanie polityk UE. Sfinansowane zostaną koszty utrzymania biura projektu oraz wydatki operacyjne, takie jak czynsz, media i materiały biurowe.

GRUPY DOCELOWE

Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli z wszystkich szkół podstawowych, które osiągnęły niższe wyniki egzaminów od średniej woj. oraz dla których Gmina Pelplin jest organem prowadzącym. Są to następujące szkoły: Szkoła Podstawa w Zespole Kształcenia i Wychowania nr 1 w Pelplinie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Pelplinie, Szkoła Podstawa w Zespole Kształcenia i Wychowania w Rajkowach, Szkoła Podstawa w Zespole Kształcenia i Wychowania  w Rudnie i Szkoła Podstawowa w Małych Walichnowach.

  1. Uczniowie - projekt obejmuje 811 uczniów (403 dziewczęta i 408 chłopców), w tym uczniowie uzdolnieni, dzieci z trudnościami edukacyjnymi oraz uczniowie z doświadczeniem migracyjnym. Rekrutacja uwzględni szczególne potrzeby tych grup, zapewniając równy dostęp do wsparcia i zajęć dostosowanych do zdiagnozowanych deficytów.
  2. Nauczyciele – wsparciem zostanie objętych 108 nauczycieli (99 kobiet i 9 mężczyzn) zatrudnionych w wymienionych szkołach.

Rekrutacja uczestników projektu będzie przeprowadzona zgodnie z zasadami równości i niedyskryminacji, opierając się wyłącznie na kryteriach merytorycznych, niezależnych od cech takich jak niepełnosprawność, płeć czy pochodzenie.

CELE PROJEKTU

  • Cel główny:
    • Podniesienie jakości edukacji w szkołach gminy Pelplin poprzez wsparcie uczniów i nauczycieli w rozwijaniu kompetencji kluczowych.
  • Cele szczegółowe:
    • Poszerzenie oferty zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem potencjału pracodawców, organizacji oświatowych i instytucji, w tym zajęć budujących kociewską tożsamość regionalną oraz rozwijających kompetencje cyfrowe.
    • Rozwój doradztwa zawodowego, uwzględniającego przełamywanie stereotypów płciowych oraz promocję kierunków STEM, szczególnie wśród dziewcząt.
    • Wsparcie nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, realizacji zindywidualizowanego procesu nauczania, stosowania TIK i aktywizujących metod nauczania.
    • Organizacja szkoleń dla kadry nauczycielskiej, obejmujących tematy takie jak m.in.  sztuczna inteligencja, programowanie, drony, druk 3D oraz alternatywne formy oceniania.
    • Zwiększenie liczby zajęć wyrównawczych i rozwijających kompetencje społeczne uczniów.
    • Organizacja zajęć poza programowych dla dzieci szczególnie uzdolnionych, w tym z zakresu eksperymentów, ekologii oraz ICT.
    • Zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań.
  • Długofalowe cele projektu:
    • Poprawa wyników egzaminów zewnętrznych uczniów gminy Pelplin.
    • Wykształcenie u dzieci i młodzieży kompetencji kluczowych, społecznych oraz postaw ułatwiających funkcjonowanie na rynku pracy.
    • Zwiększenie efektywności procesu nauczania i przygotowanie szkół do wyzwań współczesności.

REZULTATY PROJEKTU

  • Podniesienie kompetencji uczniów:
    • Wzrost wiedzy i umiejętności kluczowych, takich jak programowanie, robotyka, obsługa dronów, eksperymenty naukowe, kompetencje społeczne, i regionalne tożsamości.
    • Zakłada się, że co najmniej 80% uczniów objętych wsparciem (811 osób, w tym 403 dziewcząt i 408 chłopców) podniesie swoje kwalifikacje.
  • Wsparcie dla nauczycieli:
    • 108 nauczycieli weźmie udział w szkoleniach dotyczących m.in. technologii ICT, sztucznej inteligencji, metod aktywizujących i technik dydaktycznych. Planowane jest osiągnięcie minimum 90% efektywności (uzyskanie kwalifikacji przez 98 osób).
  • Zwiększenie dostępności zajęć:
    • Organizacja zajęć wyrównawczych z przedmiotów egzaminacyjnych (matematyka, język polski, język angielski) oraz rozwijających kompetencje kluczowe i społeczne, co wpłynie na poprawę wyników egzaminacyjnych w szkołach.
  • Dostosowanie narzędzi dydaktycznych:
    • Zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, takich jak sprzęt TIK, materiały edukacyjne, które poprawią jakość i atrakcyjność zajęć.
  • Rozwój umiejętności społecznych i zawodowych:
    • Wdrożenie doradztwa zawodowego i programów promujących STEM, w tym przełamywanie stereotypów płciowych, szczególnie wśród dziewcząt.
  • Uwzględnienie potrzeb edukacyjnych dzieci o specjalnych potrzebach:
    • Wsparcie 203 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Trwałość rezultatów:
    • Sprzęt i narzędzia zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez co najmniej 24 miesiące po jego zakończeniu.

WARTOŚĆ PROJEKTU I FINANSOWANIE

  • Wartość projektu: 2 784 550,20 zł
  • Kwota łączna dofinansowania: 2 506 095,18 zł
  • Finansowanie ze środków europejskich: 2 366 867,67 zł
  • Współfinansowanie ze środków budżetu państwa: 139 227,51 zł
  • #FunduszeUE

Projekt Kompetencje i umiejętności drogowskazem do sukcesu w przyszłości realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

 

pasek_logotypow_fep_2127_poziomy_kolorowy.png [1689x156]