NAZWA PROJEKTU: Kompetencje i umiejętności drogowskazem do sukcesu w przyszłości
OPIS PROJEKTU
"Kompetencje i umiejętności drogowskazem do sukcesu w przyszłości" to projekt realizowany przez Gminę Pelplin we współpracy z Centrum Edukacyjnym "IDEA" z Krakowa, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Projekt zakłada wszechstronne wsparcie uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych Gminy Pelplin, które osiągnęły wyniki egzaminów poniżej średniej wojewódzkiej. Realizacja działań planowana jest w okresie od września 2024 roku do czerwca 2026 roku, obejmując 811 uczniów oraz 108 nauczycieli. Projekt odpowiada kompleksowo na zdiagnozowane potrzeby i problemy edukacyjne w Gminie Pelplin, zapewniając wsparcie na wielu poziomach systemu edukacyjnego.
GŁÓWNE DZIAŁANIA PROJEKTOWE
Projekt ma na celu wsparcie uczniów i nauczycieli poprzez podniesienie jakości edukacji oraz rozwój kluczowych kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy. Skierowany jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół objętych działaniem, niezależnie od ich cech osobistych czy społecznych. Realizacja projektu opiera się na przeprowadzonej diagnozie potrzeb i obejmuje sześć kluczowych zadań, które w kompleksowy sposób odpowiadają na zidentyfikowane problemy i wyzwania.
- Zajęcia w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych, ukierunkowane na podniesienie jakości edukacji, obejmujące poszerzenie oferty zajęć z wykorzystaniem potencjału pracodawców i ich organizacji oraz instytucji systemu oświaty
- W ramach tego zadania zorganizowane zostaną zajęcia wykraczające poza podstawę programową, takie jak robotyka, programowanie, obsługa dronów, zastosowanie sztucznej inteligencji, eksperymenty naukowe oraz warsztaty ekologiczne. Dodatkowo planowane są zajęcia związane z budowaniem kociewskiej tożsamości regionalnej i doradztwem zawodowym, realizowane z wykorzystaniem zasobów lokalnych pracodawców i instytucji oświatowych. Zakupione zostaną nowoczesne pomoce dydaktyczne, w tym narzędzia do programowania, drony i sprzęt do eksperymentów. Celem jest rozwój kompetencji kluczowych, takich jak umiejętności techniczne, myślenie analityczne, świadomość ekologiczna i zdolność do podejmowania decyzji zawodowych.
- Zajęcia rozwijające kompetencje i umiejętności społeczne
- Celem zadania jest rozwój umiejętności społecznych uczniów poprzez zajęcia skoncentrowane na współpracy, samodzielności i kreatywności. W programie znajdą się zajęcia rozwijające: umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne (w tym pierwsza pomoc), inicjatywność i przedsiębiorczość oraz kreatywność i współpracę w grupie. Metody pracy dostosowane będą do wieku uczestników i prowadzone częściowo przez zabawę i zajmujące ćwiczenia, co wspomoże rozwój dzieci w sferze: ruchowej, społecznej i interpersonalnie. W wyniku tych zajęć uczniowie nauczą się lepiej radzić sobie w codziennych wyzwaniach, zarówno w szkole, jak i poza nią.
- Zajęcia wyrównawcze z przedmiotów egzaminacyjnych
- Zajęcia wyrównawcze będą ukierunkowane na poprawę wyników z matematyki, języka polskiego i języka angielskiego, przedmiotów kluczowych w egzaminach ósmoklasisty. Zajęcia te będą organizowane w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby uczniów (słabe wyniki egzaminów, poniżej średniej wojewódzkiej we wszystkich szkołach biorących udział w projekcie). Dodatkowe lekcje pomogą nadrobić zaległości oraz przygotować uczniów do egzaminów ósmoklasisty. Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli szkolnych w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczestników.
- Wsparcie kadry systemu oświaty w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, realizacji zindywidualizowanego procesu kształcenia, wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych oraz stosowania aktywizujących metod i technik nauczania
- Zadanie obejmuje organizację szkoleń dla nauczycieli, które mają podnieść ich kwalifikacje i dostosować metody nauczania do współczesnych wymagań edukacyjnych. Zaplanowano szkolenia dla kadry dydaktycznej, które przenikają się z treściami zajęć dla uczniów. Szkolenia obejmują posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (TIK), w tym wykorzystanie e-podręczników i e-zasobów dydaktycznych. Nauczyciele będą doskonalić umiejętności związane z rozwijaniem u uczniów kompetencji kluczowych, takich jak kreatywność, innowacyjność i praca zespołowa. Zajęcia będą również dotyczyć wykorzystywania metod eksperymentalnych i badawczych, sztucznej inteligencji, druku 3D oraz metod zapamiętywania i technik efektywnego uczenia się. Ponadto, zaplanowano szkolenia z zakresu zielonych kompetencji, rozwiązywania konfliktów, zarządzania w pracy z uczniem i rodzicem, a także wspierania postaw liderskich wśród uczniów. Celem tych szkoleń jest podniesienie jakości nauczania oraz przygotowanie nauczycieli do efektywnego realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia.
- Uzupełnienie narzędzi dydaktycznych w celu realizacji projektu
- W ramach projektu zaplanowano zakup nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, aby poprawić jakość zajęć i zniwelować braki w wyposażeniu szkół, wynikające ze zużycia dotychczasowego sprzętu. Zakupy obejmą m.in. pracownie terminalowe, monitory multimedialne, interaktywne plansze przyrodnicze, multimedialne pracownie przedmiotowe oraz specjalistyczne laboratoria biologiczne, chemiczne, fizyczne i tematyczne (np. związane z energetyką czy ekosystemami). Dodatkowo szkoły otrzymają zestawy do zajęć z dronami oraz roboty edukacyjne do wczesnoszkolnego nauczania. Zakupy te umożliwią realizację zadań projektowych na wysokim poziomie oraz poprawią trwałość rezultatów, ponieważ sprzęt będzie wykorzystywany również po zakończeniu projektu.
- Koszty pośrednie
- Zadanie obejmuje działania wspierające realizację projektu poprzez szeroko pojęte działania informacyjno-promocyjne oraz organizacyjne. Realizowane będą między innymi kampanie informacyjne na stronach internetowych, spotkania w szkołach oraz dystrybucję materiałów promocyjnych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Koszty pośrednie obejmą proces rekrutacji uczestników, w tym punkt rekrutacyjny, infolinię i pracę Komisji Rekrutacyjnej. Działania te uzupełni zarządzanie projektem, obejmujące monitorowanie postępów, rozliczanie oraz wdrażanie polityk UE. Sfinansowane zostaną koszty utrzymania biura projektu oraz wydatki operacyjne, takie jak czynsz, media i materiały biurowe.
GRUPY DOCELOWE
Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli z wszystkich szkół podstawowych, które osiągnęły niższe wyniki egzaminów od średniej woj. oraz dla których Gmina Pelplin jest organem prowadzącym. Są to następujące szkoły: Szkoła Podstawa w Zespole Kształcenia i Wychowania nr 1 w Pelplinie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Pelplinie, Szkoła Podstawa w Zespole Kształcenia i Wychowania w Rajkowach, Szkoła Podstawa w Zespole Kształcenia i Wychowania w Rudnie i Szkoła Podstawowa w Małych Walichnowach.
- Uczniowie - projekt obejmuje 811 uczniów (403 dziewczęta i 408 chłopców), w tym uczniowie uzdolnieni, dzieci z trudnościami edukacyjnymi oraz uczniowie z doświadczeniem migracyjnym. Rekrutacja uwzględni szczególne potrzeby tych grup, zapewniając równy dostęp do wsparcia i zajęć dostosowanych do zdiagnozowanych deficytów.
- Nauczyciele – wsparciem zostanie objętych 108 nauczycieli (99 kobiet i 9 mężczyzn) zatrudnionych w wymienionych szkołach.
Rekrutacja uczestników projektu będzie przeprowadzona zgodnie z zasadami równości i niedyskryminacji, opierając się wyłącznie na kryteriach merytorycznych, niezależnych od cech takich jak niepełnosprawność, płeć czy pochodzenie.
CELE PROJEKTU
- Cel główny:
- Podniesienie jakości edukacji w szkołach gminy Pelplin poprzez wsparcie uczniów i nauczycieli w rozwijaniu kompetencji kluczowych.
- Cele szczegółowe:
- Poszerzenie oferty zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem potencjału pracodawców, organizacji oświatowych i instytucji, w tym zajęć budujących kociewską tożsamość regionalną oraz rozwijających kompetencje cyfrowe.
- Rozwój doradztwa zawodowego, uwzględniającego przełamywanie stereotypów płciowych oraz promocję kierunków STEM, szczególnie wśród dziewcząt.
- Wsparcie nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, realizacji zindywidualizowanego procesu nauczania, stosowania TIK i aktywizujących metod nauczania.
- Organizacja szkoleń dla kadry nauczycielskiej, obejmujących tematy takie jak m.in. sztuczna inteligencja, programowanie, drony, druk 3D oraz alternatywne formy oceniania.
- Zwiększenie liczby zajęć wyrównawczych i rozwijających kompetencje społeczne uczniów.
- Organizacja zajęć poza programowych dla dzieci szczególnie uzdolnionych, w tym z zakresu eksperymentów, ekologii oraz ICT.
- Zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań.
- Długofalowe cele projektu:
- Poprawa wyników egzaminów zewnętrznych uczniów gminy Pelplin.
- Wykształcenie u dzieci i młodzieży kompetencji kluczowych, społecznych oraz postaw ułatwiających funkcjonowanie na rynku pracy.
- Zwiększenie efektywności procesu nauczania i przygotowanie szkół do wyzwań współczesności.
REZULTATY PROJEKTU
- Podniesienie kompetencji uczniów:
- Wzrost wiedzy i umiejętności kluczowych, takich jak programowanie, robotyka, obsługa dronów, eksperymenty naukowe, kompetencje społeczne, i regionalne tożsamości.
- Zakłada się, że co najmniej 80% uczniów objętych wsparciem (811 osób, w tym 403 dziewcząt i 408 chłopców) podniesie swoje kwalifikacje.
- Wsparcie dla nauczycieli:
- 108 nauczycieli weźmie udział w szkoleniach dotyczących m.in. technologii ICT, sztucznej inteligencji, metod aktywizujących i technik dydaktycznych. Planowane jest osiągnięcie minimum 90% efektywności (uzyskanie kwalifikacji przez 98 osób).
- Zwiększenie dostępności zajęć:
- Organizacja zajęć wyrównawczych z przedmiotów egzaminacyjnych (matematyka, język polski, język angielski) oraz rozwijających kompetencje kluczowe i społeczne, co wpłynie na poprawę wyników egzaminacyjnych w szkołach.
- Dostosowanie narzędzi dydaktycznych:
- Zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, takich jak sprzęt TIK, materiały edukacyjne, które poprawią jakość i atrakcyjność zajęć.
- Rozwój umiejętności społecznych i zawodowych:
- Wdrożenie doradztwa zawodowego i programów promujących STEM, w tym przełamywanie stereotypów płciowych, szczególnie wśród dziewcząt.
- Uwzględnienie potrzeb edukacyjnych dzieci o specjalnych potrzebach:
- Wsparcie 203 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Trwałość rezultatów:
- Sprzęt i narzędzia zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez co najmniej 24 miesiące po jego zakończeniu.
WARTOŚĆ PROJEKTU I FINANSOWANIE
- Wartość projektu: 2 784 550,20 zł
- Kwota łączna dofinansowania: 2 506 095,18 zł
- Finansowanie ze środków europejskich: 2 366 867,67 zł
- Współfinansowanie ze środków budżetu państwa: 139 227,51 zł
- #FunduszeUE
Projekt Kompetencje i umiejętności drogowskazem do sukcesu w przyszłości realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.